fredag den 15. august 2014

Ginger/lemon icetea

Hen over sommeren har jeg brygget flere liter af hjemmelavet iste, og min favorit er den med ingefær.
Jeg kan godt lide tanken om at det er hjemmelavet, så jeg ved præcis hvor meget sukker der er tilsat samt hvilke ingredienser der er i. Og så er det bare hyggeligt at lave, stille i køleskabet og så vide at man kan nyde det næste dag...
Til en liter bruger jeg:
Ingefær ( ca ½ rod uden skræl)
En håndfuld mynteblade
2 skiver citron (usprøjtet, med skal)
1½ spsk. rørsukker
1 liter kogende vand (fra elkogeren)
Isterninger
Hæld det kogende vand ned i flasken, til de ovenstående ingredienser.
Sæt låg på og lad det hele stå cirka 1 døgns tid for at trække. Si væsken i en skål næste dag, og smid ingredienserne ud (sukker er opløst). Hæld den færdige iste (væsken) på flasken igen og server med isterninger og evt lidt friske mynteblade, alt efter smag.
 - PS: det er vanedannende og nemt at lave!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar