torsdag den 17. juli 2014

Uge 28 - fest og traditioner

Når sommeren skriver juli måned er der nogle traditioner her i min hjemby som er lige så sikkert som amen i kirken. Denne tradition er ringridning og for de af jer som ikke aner hvad det er, kan jeg fortælle kort; hest, rytter, fine uniformer, masser af optog gennem byen for til sidst at ende på byens store festplads. Deroppe er der tivoli, tombolaer, spisesteder, ølvogne og toiletvogne samt 2 store partytelte med levende musik og ditto mennesker.
Selve ringridningen går ud på at rytterne skal ride på hesten hen til galgen for at ramme den lille ring, som ikke er større end en 2-krone og den som har flest ringe når festdagene er omme bliver konge!
Der er også optog gennem byen hvor den lokale garde spiller samt en masse andre orkestrer samt nogle hestevogne med musikere i. 
For mig går ringridningen ud på at hygge med familien, grille om lørdagen og mødes med "gamle kendinge" som er hjemme i barndomsbyen, drikke mig i hegnet og nyde at sommeren er på sit højeste.
Om mandagen (jaja, ringriderfesten varer fra fredag-mandag!) er der bl.a. koncerter samt fyrværkeri på sportspladsen og dette overværede jeg, i år, med ham den brune.
- Og det er sådan set hvad min uge 28 er gået med. For det kræver også sin kvinde at lade batterierne op igen efter et par dages fest og passe sit arbejde (men jeg kan høre ferien kalde!)

2 kommentarer:

  1. Det lyder festligt, tømmermændspizza må der til!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Så absolut Anne :)
      Tak fordi du læser med her henover sommeren, selvom jeg må indrømme at bloggeriet står lidt stille pt (pga sommerferie).
      Jeg vender stærkt tilbage!

      // Rikke //

      Slet